Een
oecumenisch
huwelijk
Het
Huwelijk
mag
dan
in
het
veelbelovende
teken
van
Waterman
hebben
gestaan
,
de
andere
voortekenen
waren
niet
zo
best
.
Eerst
de
paniekerige
wijze
waarop
de
kroonprins
tijdens
een
tv-interview
erop
hamerde
dat
de
rol
die
de
priester
Rafael
Braun
zou
spelen
door
de
eerste
de
beste
oen
kon
worden
vervuld
.
Dat
schoot
in
het
verkeerde
keelgat
van
de
hoogleraar
Anton
Houtepen
,
lid
van
een
wereldkerk
,
die
de
prins
een
religieuze
onbenul
noemde
door
niet
voor
een
oecumenische
dienst
te
kiezen
.
Vervolgens
werd
bekend
dat
aan
de
hervormde
dienst
roomse
snufjes
zouden
worden
toegevoegd
,
waarop
de
baas
van
de
Gereformeerde
Bond
in
de
hervormde
kerk
liet
weten
dat
dat
roomse
gedoe
beter
achterwege
kon
blijven
.
Alleen
al
de
gedachte
dat
iemand
met
een
wierookvat
zou
gaan
zwaaien
,
gaf
hem
enge
kriebels
in
de
orthodoxe
maagstreek
.
Geen
wonder
dat
aan
de
vooravond
van
de
viering
Maartje
van
Weegen
een
lelijke
splijtzwam
zag
opdoemen
temidden
van
de
vrome
gemoederen
.
Het
ging
allemaal
een
vleugje
anders
.
De
viering
was
wel
degelijk
oecumenisch
,
al
voldeed
ze
niet
aan
de
regels
die
de
kerken
in
1971
vaststelden
.
De
vraag
is
dan
ook
wat
onder
oecumene
moet
worden
verstaan
.
Ik
ken
Houtepen
al
sinds
de
jaren
70
,
toen
we
samen
sessies
van
de
Wereldraad
van
Kerken
bijwoonden
.
Toen
was
het
oecumenische
ideaal
dat
kerken
in
elkaar
zouden
opgaan
.
Nu
,
een
kwarteeuw
later
,
is
dat
ideaal
stuk
geramd
.
Vorige
week
nog
probeerden
Gereformeerde
Bonders
het
30jarige
(
!
)
fusieproces
van
hun
kerk
met
de
gereformeerden
jammerlijk
te
saboteren
.
Het
oecumenisch
ideaal
is
nu
veeleer
:
eenheid
in
verscheidenheid
.
Dat
houdt
in
dat
kerken
elkaar
serieus
nemen
en
met
elkaar
samenwerken
,
maar
in
hun
verkondiging
en
rituelen
hun
eigen
karakter
behouden
.
Liever
een
LAT-relatie
dan
een
huwelijk
waarbij
je
periodiek
elkaars
tong
stukbijt
.
Welnu
,
in
die
zin
was
de
viering
een
oecumenische
gebeurtenis
.
Zeker
,
ze
had
een
overwegend
hervormd
karakter
.
Dat
kwam
tot
uiting
in
de
gezangen
,
in
de
gedragen
intonatie
en
het
archaische
spraakgebruik
van
de
predikant
zoals
ook
in
interieur
en
rituelen
:
er
werd
geen
goudbestikt
ambtsgewaad
gedragen
,
niet
genuttigd
uit
gouden
kelken
en
cibories
(
gouden
of
zilveren
kelk
waarin
de
hosties
worden
bewaard
)
,
geen
gouden
monstrans
(
gouden
of
zilveren
vaatwerk
de
hostie
zichtbaar
wordt
uitgestald
)
bewierookt
.
Het
enige
goud
dat
ik
bespeurde
glorieerde
in
de
onderscheidingen
van
de
officieren
.
Dat
neemt
echter
niet
weg
dat
behalve
hervormden
ook
katholieken
en
andersgezinde
protestanten
zich
zullen
hebben
herkend
in
de
doordachte
preek
van
ds.
Carel
ter
Linden
.
Als
het
op
oecumene
aankomt
,
had
hij
geen
toepasselijker
bijbeltekst
kunnen
behandelen
dan
die
van
schoondochter
Ruth
:
"
Uw
God
is
mijn
God
"
.
Niks
splijtzwam
,
leek
hij
te
zeggen
,
zie
hoe
zij
met
het
probleem
van
een
ander
geloof
omging
.
Ook
met
het
Ave
Maria
en
een
Argentijnse
volkstango
toonden
de
programmeurs
dat
hun
opvatting
van
hervormde
liturgie
mijlen
verwijderd
is
van
die
bij
eerdere
koninklijke
huwelijken
.
Ik
geef
toe
,
het
was
geen
dienst
waarbij
hervormde
en
katholieke
bestanddelen
in
gelijke
maten
door
elkaar
geklutst
waren
.
Maar
het
was
er
wel
een
die
oprechte
verbondenheid
met
de
roomse
geloofszusters
uitdrukte
zoals
ook
met
zoekers
en
ongelovigen
.
Die
onderlinge
verbondenheid
in
het
geloof
hadden
Willem-Alexander
en
Maxima
trouwens
zelf
ook
ervaren
,
zo
onthulde
Ter
Linden
in
zijn
preek
.
Ze
hadden
ontdekt
dat
ze
in
hoge
mate
dezelfde
christelijke
normen
en
waarden
aanhingen
en
vooral
dat
had
hen
doen
besluiten
samen
de
uitdaging
van
hun
veeleisende
opdracht
aan
te
gaan
.
En
dat
terwijl
anderen
verfbommen
naar
elkaars
God
aan
het
smijten
waren
.
Dominee
Ter
Linden
zegent
het
bruidspaar
AP
Koningshuizen
;
Protestantisme
;
Katholicisme
;
Levensbeschouwing
;
Religie
;
Christendom
;
Recht
;
Politiek
en
Staat
;
Staatsrecht
;
Staatsvormen